Awaria mechaniczna — niedogodność za każdym razem, gdy wystąpi — może być śmiertelna w zimie. Konserwacja zapobiegawcza jest koniecznością. Poza tym dobrze utrzymany pojazd jest przyjemniejszy w prowadzeniu, działa dłużej i można uzyskać za niego wyższą cenę przy sprzedaży .
Niektóre z poniższych wskazówek mogą być wykonane przez każdego majsterkowicza – inne wymagają wprawnych rąk profesjonalnego technika samochodowego.
Osiągi silnika — napraw problemy z prowadzeniem silnika (trudne rozruchy, nierówne obroty biegu jałowego, gaśnięcia, zmniejszona moc itp.) w dobrym warsztacie naprawczym. Zimna pogoda pogarsza istniejące problemy. Wymień brudne filtry – powietrza, paliwa itp.
Paliwo — Wymieniaj systematycznie filtr paliwa. Nie eksploatuj pojazdu z małą ilością paliwa Pamiętaj, że pełny zbiornik pomaga zapobiegać tworzeniu się wilgoci.
Olej — wymień olej i filtr oleju zgodnie z instrukcją — Niezależnie od przebiegu olej należy wymienić przynajmniej raz w roku. W autach eksploatowanych głównie na długich dystansach świeży olej silnikowy powinno się wlewać średnio co 15–20 tysięcy kilometrów..
Układy chłodzenia — Układ chłodzenia należy całkowicie przepłukać i ponownie napełniać co około 24 miesiące. Poziom, stan i stężenie chłodziwa należy okresowo sprawdzać. Uwaga, nigdy nie odkręcaj korka zbiorniczka płynu chłodniczego, dopóki silnik nie ostygnie! Szczelność i stan pasków napędowych, zacisków i węży powinien sprawdzić profesjonalista.
Wycieraczki przedniej szyby — Wymień stare pióra. Jeśli twój klimat jest surowy, kup pokryte gumą (zimowe) gumy, aby zapobiec gromadzeniu się lodu. Zaopatrz się w rozpuszczalnik do spryskiwaczy – zdziwisz się, ile zużyjesz. Noś skrobaczkę do lodu.
Nagrzewnica — nagrzewnica musi być w dobrym stanie technicznym, aby zapewnić pasażerom komfort i widoczność kierowcy. Nowsze modele aut mają filtr kabinowy, który należy okresowo wymieniać. Sprawdź w instrukcji obsługi lokalizację i częstotliwość wymiany.
Akumulator — jedynym dokładnym sposobem wykrycia słabej baterii jest użycie profesjonalnego sprzętu. Rutynowa pielęgnacja: Zeskrob korozję z klem i połączeń kablowych; oczyścić wszystkie powierzchnie; ponownie dokręcić wszystkie połączenia. Jeśli korki akumulatora są zdejmowane, sprawdzaj poziom płynu co miesiąc. Unikaj kontaktu z korozyjnymi osadami i kwasem akumulatorowym. Nosić okulary ochronne i gumowe rękawice.
Światła — sprawdź wszystkie światła i żarówki; wymień przepalone żarówki; okresowo czyść wszystkie soczewki z brudu drogowego. Aby zapobiec zarysowaniu, nigdy nie używaj suchej szmatki.
Układ wydechowy – Twój pojazd należy umieścić na podnośniku, a układ wydechowy sprawdzić pod kątem wycieków. Płyty bagażnika i podłogi należy sprawdzić pod kątem małych otworów. Spaliny mogą być śmiertelne.
Opony – Latem jeździć na letnich oponach a zimą na zimówkach. Zużyte opony będą mało przydatne zarówno w lecie jak i zimie. Sprawdź opony pod kątem pozostałej żywotności bieżnika, nierównomiernego zużycia i baniek; sprawdź ściany boczne pod kątem nacięć i wyszczerbień. Sprawdzaj ciśnienie w oponach raz w miesiącu. Nie zapomnij o kole zapasowym i upewnij się, że podnośnik jest w dobrym stanie.
Klimatyzacja — system działający w niewielkim stopniu ulegnie awarii podczas upałów. Zlecić sprawdzenie systemu wykwalifikowanemu technikowi. Nowsze modele posiadają filtry kabinowe, które oczyszczają powietrze wchodzące do układu ogrzewania i klimatyzacji. Sprawdź w instrukcji obsługi lokalizację i częstotliwość wymiany.
Hamulce — hamulce należy sprawdzić zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji lub wcześniej, jeśli zauważysz pulsacje, chwytanie, hałasy lub dłuższą drogę hamowania. Drobne problemy z hamulcami należy niezwłocznie naprawić.
Miej sprzęt potrzebny przy awarii: rękawice, koce, zimą małą łopatę, i łańcuchy na opony oraz latarkę.
Utrzymywanie pojazdu w zgodzie z otoczeniem
Opieka nad samochodem to z pewnością sytuacja, w której wszyscy wygrywają. Oprócz ochrony środowiska, odpowiednio utrzymany i eksploatowany pojazd będzie działał wydajniej, będzie bezpieczniejszy i będzie działał nawet o 50% dłużej, zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez certyfikowanych przez ASE techników samochodowych. Poniższe wskazówki powinny skierować Cię na drogę do przyjaznej dla środowiska pielęgnacji samochodu.
- Reguluj silnik. Niesprawna świeca zapłonowa może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 30%. Postępuj zgodnie z harmonogramami serwisowymi podanymi w instrukcji obsługi. Wymień filtry i płyny zgodnie z zaleceniami.
- Sprawdź opony pod kątem prawidłowego napompowania. Zbyt niskie ciśnienie powoduje marnowanie paliwa — silnik musi ciężej pracować, aby pchać pojazd. Nierówne koła (o czym świadczy nierównomierne zużycie bieżnika lub ciągnięcie pojazdu) również utrudniają pracę silnika. Prawidłowo konserwowane opony wytrzymają dłużej, co oznacza, że trzeba będzie je wyrzucić mniej opon.
- Utrzymuj klimatyzację w doskonałym stanie i zlecaj jego obsługę wyłącznie technikowi posiadającemu uprawnienia do obsługi/recyklingu czynników chłodniczych. Klimatyzatory zawierają gazy CFC, które biorą udział w niszczeniu warstwy ozonowej. Według Agencji Ochrony Środowiska prawie jedna trzecia CFC uwalnianych do atmosfery pochodzi z mobilnych klimatyzatorów; niektóre po prostu przeciekają, ale większość ucieka podczas serwisowania i naprawy – dlatego ważne jest, aby wybrać wykwalifikowanego technika.
- Dla majsterkowiczów: zutylizuj zużyty olej silnikowy, płyn chłodniczy, opony i stare akumulatory we właściwy sposób. Nigdy nie wylewaj zużytego oleju ani płynu chłodniczego na ziemię, do kanalizacji lub do zbiorników wodnych.
- Jedź delikatnie. Unikaj nagłych przyspieszeń i gwałtownych zatrzymywania się i ruszania. Korzystaj z tempomatu na otwartych autostradach, aby utrzymać możliwie stałą prędkość.
- Unikaj na postoju pracy na biegu jałowym. Wyłącz silnik, czekając na przyjaciół i rodzinę. Dzisiejsze pojazdy są zaprojektowane tak, aby szybko się „rozgrzewać”, więc zapomnij o tych pięciominutowych rozgrzewkach w mroźne zimowe poranki.
- Usuń nadmiar przedmiotów z pojazdu. Mniejsza waga oznacza lepszy przebieg. Przechowuj bagaż/ładunek w bagażniku, a nie na dachu, aby zmniejszyć opór powietrza.
- Planuj wycieczki. Konsoliduj swoje codzienne sprawy, aby wyeliminować niepotrzebną jazdę. Staraj się podróżować przy małym natężeniu ruchu, aby uniknąć korków.
Pamiętaj, jak działa Twój samochód, jak nim jeździsz i jak utylizowane są płyny, stare części i opony, to ma poważne konsekwencje dla środowiska.