Kodowanie samochodów to stosunkowo nowa rzecz w świecie motoryzacji. Oznacza modyfikacje oprogramowania w pojeździe. Modyfikacja ma umożliwić korzystanie z funkcji niedostępnych w samochodzie opuszczającym fabrykę.
Kodowanie nie oznacza zmiany oprogramowania! Zmienia tylko wstępnie zaprogramowane opcje, które już istnieją w oprogramowaniu.
Podobnie jak elektromechanik miałyby dostęp do ECU pojazdu w celu przeprowadzenia wymiany, a technicy serwisowi używaliby portu OBD II do sprawdzania kodów błędów w pojeździe, to kodery samochodowe mogą korzystać z tego samego portu diagnostycznego, aby włączyć nowe funkcje w pojeździe.
Jak wyjaśniliśmy powyżej, większość pojazdów ma ustawienia charakterystyczne dla swoich funkcji. Ponadto większość pojazdów ma różne ograniczenia. Za pomocą kodowania możemy zmienić ustawienia w Twoim samochodzie, np: ustawić liczbę błyśnięć kierunkowskazów dla jednego dotknięcia manetki, wyłączyć lub włączyć system Start/Stop i nie tylko. Kodowanie może również aktywować reflektory doświetlające zakręty np. światłami przeciwmgielnymi, dezaktywować niektóre ostrzeżenia akustyczne i włączyć wiele funkcji modułu komfortu.
Inne możliwości to obniżenie poziomu lusterka podczas cofania, automatyczne blokowanie drzwi przy przekroczeniu określonej prędkości, światła do jazdy dziennej w stylu amerykańskim, funkcja auto-hold dla pojazdów z elektrycznym hamulcem postojowym i inne.
Oczywiście rzeczy, które można zrobić poprzez kodowanie, zależą od każdego modelu samochodu.
Należy wspomnieć, że możliwe jest również usunięcie niektórych ostrzeżeń dźwiękowych , które są legalnie obecne w pojazdach (takich jak dzwonek ostrzegający o zapięciu pasów bezpieczeństwa), aby umożliwić użytkownikowi wożenie zakupów na siedzeniu pasażera bez zapinania pasów bezpieczeństwa. Nie jest to jednak dobry pomysł, ponieważ ciężkie przedmioty mogą stać się niebezpieczne w razie wypadku lub nawet podczas awaryjnego manewru uniku.
Chociaż istnieje możliwość wykonania samodzielnej adaptacji samochodu, nie zalecamy próbować tego na własną rękę, chyba że masz doświadczenie w elektronice i programowaniu, ponieważ podczas próby łatwo jest uszkodzić komponenty w twoim pojeździe.